Jarné počasie
počasie ako prvá podmienka
Eugen Lexmann
Keď sme ako chlapci
modelárčili, popoludní sme si svoje modely dolepili poopravovali, povylepšovali
a neskôr, keď už bolo ovzdušie zväčša pokojné, išli sme s nimi lietať.
Jožko Gábriš, vtedy veľká osobnosť v modelárskom svete, nám túto prax
vytýkal. Hovoril, že súťaže bývajú predpoludním, cez deň, vtedy sú iné
podmienky - vietor turbulencia, a preto aj my musíme robiť tréningové
lety v tomto čase. Fakt je, že variabilita poveternostných podmienok počas
roka je obrovská, ale súčasne, ročný chod počasia je akousi obdobou spomínaného
denného chodu. Môžu sa síce aj na jar vyskytovať dni so stabilným teplotným
zvrstvením a hmlami a v jeseni zasa dni s dobrými konvektívnymi podmienkami,
ale to sú skôr výnimky. Čo je teda typické pre jarné obdobie?
RÝCHLE ZMENY,
TURBULENCIA A VIETOR
V jarných mesiacoch
je teplota vody v oceánoch najnižšia a pevnina sa s predlžujúcimi dňami
rýchlo zohrieva, teplotný kontrast medzi týmito dvoma podložiami je teda
najvýraznejší. Frontálna zóna býva tiež výrazná a nachádza sa v pásme
našej zemepisnej šírky. (V letných mesiacoch leží frontálna približne
medzi 50. a 60. stupňom s. z. š., takže z oceánu postupujúce tlakové níže
a fronty zasahujú naše územie obyčajne len svojimi južnými okrajmi). V
tomto ročnom období, najmä v druhej polovici apríla a v máji je už slnečné
žiarenie intenzívne a povrch zeme sa cez deň silne zohrieva. V studených
vzduchových hmotách, ktoré do vnútrozemia Európy prichádzaju najčastejšie
od severozápadu, prípadne, čo je ešte lepšie, od severovýchodu, čiže vznikajú
dobré konvektívne podmienky. Oblasť s takýmto počasím však býva len vo
výbežkoch tlakovej výše alebo v putujúcich tlakových výšach medzi dvoma
cyklónami. Trvanie dobrého počasia teda obyčajne nie je dlhé, takže plánovanie
letov v takýchto podmienkach už aj na dva dni dopredu je veľmi rizikové.
Prízemné prúdenie býva "živé", smer a rýchlosť vetra sa môže zmeniť v
priebehu niekoľkých hodín. Na rýchlo postupujúcich studených frontoch
sa vyskytujú už prvé búrky. Pri prúdení studeného vzduchu nad teplejší
povrch bývajú, pri inak chladnom počasí, mierne až silné výstupné prúdy.
Pred časom sme urobili rozbor 58 poveternostných situácií z rokov 1960
až 1984, počas ktorých boli vytvorené československé rekordy a hodnotné
lety na klasikých klzákoch. V tomto súbore sa nachádzali tri dni z konca
apríla a ostatné boli približne v rovnakom počte mesiacov máj až august.
Ako typický vzor jarného počasia môžem uviesť poveternostnú situáciu zo
4. mája 1979. Na naše územie prúdil po prednej strane tlakovej výše studený
vzduch od severu. V ten deň boli pod kumulmi, ktorých základne sa popoludní
zdvihli až do výšky 1700 m, mierne stúpavé prúdy a pritom denné maximá
teploty dosiahli len 9 až 11 stupňov a vyskytovali sa aj snehové prehánky.
"Termika" teda funguje aj v studenom vzduchu, ba práve v studenom vzduchu,
ktorý sa zohrieva od teplého povrchu, je najsilnejšia, a takéto podmienky
bývajú na jar často.
POČASIE V PRIEBEHU SEZÓNY
V istom období vydávala letecká meteorologická služba pre aerokluby západného
Slovenska predpovede pre prelety klzákov. Predpovede sa vydávali na bežný
deň a boli dosť presné, zväčša sa aj vyhodnocovali, takže ich bolo možné
použiť aj ako charakteristiku vhodnosti počasia na uskutočnenie preletov.
Dni sme rozdelili do štyroch kategórii. Číslo 0 sme priradili dňom s počasím
nevhodným na prelety a čísla 1, 2 a 3 dostali dni so slabými, dobrými
a veľmi dobrými podmienkami. Takto sme mohli zostrojiť graf "kvality"
počasia pre bezmotorové lietaniev priebehu sezóny. Tento graf je na pripojenom
obrázku. Naša krivka je dosť kostrbatá, lebo desaťročné obdobie je krátke
na to, aby sme získali hodnotnú klimatickú charakteristiku. Niektoré závery
však môžeme pokladať za jednoznačné: Predovšetkým vidíme, že od polovičky
tretej aprílovej dekády sa počasie výrazne zlepšuje (s jednym prerušením
okolo 12. mája - " zmrznutí svätí") až po prvý vrchol sezóny, ktorý býva
koncom druhej májovej dekády. Začiatkom júna bývajú pomerne dobré a vyrovnané
podmienky, ale v polovici mesiaca nastáva zhoršenie, spôsobené zosilnením
prílevu vlhkého a chladnejšieho vzduchu z Atlantického oceánu ("Medard").
Od tohto najhoršieho obdobia leta sú podmienky striedave lepšie a horšie,
ale vcelku je tendencia vzostupná k hlavnému vrcholu sezóny, ktorý býva
v polovici augusta. Toto hlavné maximum treba pripísať ustálenejšiemu
počas iu pri častejšom výskyte tlakových výší a oproti predchádzajúcemu
obdobiu, menším počtom búrok. Po hlavnom augustovom maxime sa už podmienky
rýchlo a jednoznačne zhoršujú.
VÝHODY A NEVÝHODY
Toľko o letových podmienkach. No najskôr musíme vzlietnuť a pri závesnom
lietaní je na to potrebný vietor vhodného smeru a rýchlosti. Na jar a
začiatkom leta býva počasie "živšie", "silnejšie" a premenlivejšie, stúpavé
prúdy obyčajne turbulentnejšie. Skúsený pilot závesného lietania môže
na štart využiť náhle zoslabenie vetra (pri silnejšom prúdení) alebo ojedinelý
termický závan (ak je vietor prevažne slabý) a potom si pekne zalietať
v dobrej konvekcii. Menej skúsenému pilotovi by som však pri nevhodnom
alebo premenlivom prízemnom vetre lietať neodporúčal. Pre nich sú ideálne
pokojnejšie podmienky (ako pre zalietavanie modelov). V priebehu dňa býva
neskôr popoludní vietor stálejší a stúpania pokojnejšie a v priebehu roka
bývajú takéto podmienky skôr v druhej polovici leta (alebo aj začiatkom
jesene), ale zriedkavejšie na jar.
|