Korzika Peter Apalovič Na cestách za objavovaním
nových leteckých oblastí som sa v spoločnosti ďalších troch členov nášho
(bratislavského) paragliding-klubu vydal v auguste minulého roku na Korziku.
Francúzi označujú tento ostrov výstižným pomenovaním - ostrov krásy. Krásna
je tu predovšetkým príroda - či už more alebo hory (najvyšší vrchol Mt.Cinto
má 2710 m.n.m.). Zaujímavé sú aj rázovité dedinky a mestečká v kopcoch,
aj na pobreží. Aj keď Korzika je súčasťou Francúzska, jej obyvatelia nie
sú Francúzi. Mentalita Korzičanov je iná, majú vlastný jazyk a tieto okolnosti
vytvárajú politické napätie. Stelesnenie snáh separovať sa od Francúzska
predstavuje Front národného oslobodenia Korziky (FLNC) - extrémna organizácia,
ktorá je pôvodcom rôznych bombových útokov známych z tlače. My sme neboli
svedkami žiadnych nepokojov, atmosféra na Korzike je veľmi príjemná, ľudia
sú milí (až na niektoré výnimky - ale agresívni ľudia sa nájdu všade,
aj u nás). Niekedy možno pobadať trochu horkokrvnú mentalitu - ale to
patrí ku Korzike. Ale vráťme sa k paraglidingu. Počasie na Korzike je
pomerne ustálené. Z času na čas “prehučí” nejaký front sprevádzaný silnou
búrkou a vetrom. Vietor postupom času (asi po 2 dňoch ) zoslabne a potom
až do ďalšieho frontu jeden deň rovnaký ako druhý - slnečno, silná termika
vo vnútrozemí, veľké, rešpekt budiace kumulovité oblaky, ale žiadna búrka.
Podľa článku v časopise “Gleitschirm” sme si vytýčili trasu, ktorá obsahovala
7 leteckých terénov pri mori aj vo vnútrozemí. Navštívili sme 6 z nich,
pričom sme sa od miestnych, alebo nemeckých pilotov dozvedeli o ďaľších
dvoch. Podrobnejší popis nájdete na konci článku. Predtým by som ešte
chcel uviesť niekoľko zaujímavostí o meteorológii na Korzike. Dôležitým
faktorom je tu more. Na prímorských kopcoch sa často stretáva termické
prúdenie s pravidelným vetrom od mora. Výsledkom toho je, že na rôznych
miestach vzdialených od seba iba niekoľko kilometrov fúka vietor úplne
iným smerom. Typickým príkladom je kopec San Bastiano - nachádza sa v
oblúku dlhého hrebeňa vybiehajúceho až k moru. Z južnej strany hrebeňa
prevládal cez deň pomerne silný južný vietor, takže sme neverili, že na
kopci, kde sa lieta na severozápad, je možné štartovať. Na naše prekvapenie
však na kopci fúkalo presne na štart (od mora). Ďalšia zaujímavosť je,
že pri mori sa vytvára vrstva malých kopovitých obláčikov nižšie ako vo
vnútrozemí. Obláčiky sú vo výške 800 - 1000 m. a dostupnosť nie je až
taká ako vo vnútrozemí. Najvyššie a najkrajšie lety sa mi podarilo urobiť
práve na vnútrozemskom kopci Vero Tartavello ( 900 m.n.m. ), kde sa mi
podarilo dostať sa do necelých 2400 m.n.m.. Pomýšľal som aj na prelet,
ale odvážil som sa iba na niekoľko kilometrov pozdĺž hrebeňa s návratom
späť na pristávačku pod kopcom. Akékoľvek pristátie inde v teréne sa spravidla
končilo nekonečným predieraním sa cez hustý krovitý porast a skaly vo
veľkej horúčave. Záverom by som chcel odporučiť krásne skalnaté západné
pobrežie (stretli sme aj niekoľko lezeckých výprav), veľmi pekné hory
a doliny vo vnútrozemí v oblasti najvyššieho kopca Mt.Cinto (tu sme videli
zájazd českých horských cyklistov ) alebo aj mestečko Bonifacio na južnej
strane ostrova postavené na vápencových útesoch rovno nad morom. Skrátka
pomenovanie Ostrov krásy je naozaj výstižné. Letecké terény (podľa časopisu
“Gleitschirm” a našich vlastných skúseností): |
|