Veľa štartov z rovnej zeme

Ondrej Mitter

Asi pred rokom prišli zvedaví kamaráti z Bratislavy pozrieť sa na lietanie motorového padáka. V tom čase som vedel štartovať z roviny asi dva týždne, na deň presne s Jindrom Gazdom. Prvýkrát sme to odpálili na letisku v Piešťanoch, za všeobecného úžasu prizerajúcich sa neveriacich divákov. Uznajte sami, vzlietnuť z rovnej zeme s padákom, to je proti zdravému ľudskému rozumu!... Vráťme sa však k našim hosťom, z ktorých jeden, Maťo, to chcel vyskúšať. Čas vyšiel a tak sme si s Andrejom Majerníkom, tretím v partii, urobili letový deň. Vietor žiadny, jediný spôsob ako si dobre zalietať v počasí o ničom, je k padáku pridať motor. K najbližšiemu svahu máme dobrých 20 km a tak sa radíme k typu tzv. Rovinatý glider - poddruh motorový. Andrej sa práve pripravoval na štart. Po predštartovej príprave, kontrole, príprave padáka do “ banánu “, naštartovaní motora, Maťo videl ako štartuje profesionál. Andrej razantne nahodil krídlo nad hlavu, (treba si uvedomiť, že uchytenie voľných koncov je nad plecami, ruky musia byť vystreté na doraz), mierne pribrzdil, zároveň pridal plný plyn a šialeným behom po zemi naberal vzletovú rýchlosť, (najlepšie je štartovať a pristávať proti vetru, netreba potom šialeného behu, staré známe sčítanie rýchlostí). Motor MACH 3 dokáže vzlietnuť zo zeme s pilotom o hmotnosti až 100 kg a stúpať 1,5 m/s až 2,5 m/s, podľa použitého typu krídla. Vyššie hodnoty sa dosahujú s vysoko výkonnými krídlami. Otázka znie či ich použitie v bežnom lietaní, pilotom amatérom je dostatočne bezpečné a prakticky využiteľné (turbulencia, plošné zaťaženie, rýchlosť vzletu a pristátia). Typ krídla, na ktorom Andrej letel, je špeciálne vyvinutá verzia známeho Viktora od AIR MASTERS-u s plochou 32 m2. Možno sa to zdá byť veľa, ale uvedomte si, že s motorom vážite o 24 až 27 kg viacej a musíme mať pritom prijateľné plošné zaťaženie pri lete bez ťahu motora, napr. pri jeho vysadení, kedy sa z pohonnej jednotky stáva zbytočná záťaž. Všetko toto je totiž veľmi rozhodujúce pri pristávacom manévri, kedy sa motor pre bezpečnosť pilota vypína ešte počas letu, (samozrejme motor vypneme až vtedy, kedy sme si istý, že pristaneme do vybraného priestoru, inak máme vždy na pamäti možnosť opakovaného pristátia, ktoré nám motor ako jednu z nemála výhod ponúka). Po vydarenom štarte, smer + - 90 stupňov, nasleduje stúpanie do bezpečnej výšky, lebo tu platí dvojnásobne, čím vyššie tým bezpečnejšie ! Špecifikom lietania na padáku s motorom je to, že cítiť giroskopický moment a nasledujúcu výchylku smerom doprava. Rovný let sa musí dosahovať korekciou, (zásahom do riadenia), pribrzdením ľavej, (v našom prípade) strany krídla. Pribrzdenie (kontra) musí byť väčšie, čím sú otáčky vrtule väčšie. Následne sa z toho odvíjajú letové charakteristiky. Pravá je veľmi ostrá a rýchla, oproti tomu ľavá je pomalá a plochá z veľkým polomerom. Boli síce isté pokusy o jej efektné predvedenie, ale skončili v kukurici. Andrej dostatočne vymrzol a usúdil, že treba pristáť. Predtým však predviedol svoj obľúbený manéver, ostrú zostupnú špirálu, zakončenú kopnutím do antény svojho auta. Potom nasledoval Maťov štart. Mierne vyplašeného sme ustrojili do mašiny, dali mu krátku inštruktáž, pozostávajúcu zo slova “BEŽ !”, naštartovali motor a nechali ho v tom. Prvý pokus nevyšiel. Prejavili sa vysoko upnuté voľné konce a “krátke” pilotove ruky. Bežná chyba začiatočníkov, stiahnu si už nahodené krídlo zaklapnutím nábežnej hrany. Po opísaní chyby, (pri štarte pilot veľa času na obzeranie nemá a tak veľmi pomôže skúsený prizerajúci, ktorý presne popíše priebeh situácie a upozorní na chyby), nasledoval ďalší pokus. Úplné bezvetrie, trimy zatiahnuté na doraz, 32 m2 plochy nahodil nad seba a ležérne bežal. Po zrevaní “ PLYN ! “, pochopil, čo sa od neho očakáva, pridal a jednoducho vzlietol. Nabral výšku a vozil sa svojich prvých 10 motorových minút! Bezchybne pristál, teraz mierne vytešený. Ešte v ten istý deň vyskúšal nové krídlo od AIR MASTERS-u, VIKTOR 28 model 97, ktoré som v ten deň učil lietať na motore (mimochodom s veľkým úspechom, asi týmto smerom vedie cesta v motorovom lietaní, hrubý profil krídla, väčšia štíhlosť okolo 5,5 ). Záverom treba dodať, že lietanie na motorovom padáku potrebuje pilota s dostatočnými skúsenosťami z klasického paraglidingu.

Predchádzajúci článok
Nasledujúci článok