Stratégia
a taktika letov s klzákmi
Eugen Lexmann
Možno, že sa čitateľovi bude zdať tento nadpis príliš teoretický alebo
suchý, lebo si myslí, že pilot, ktorý si chce zalietať len tak pre radosť,
sa nemusí takýmito vecami zaoberať. To je však naozaj len zdanie. Aj také
bežné rozhodovanie, či si ísť zalietať dnes alebo až zajtra, či pilot
závesného lietania pôjde na tak alebo inak orientovaný svah, sú vlastne
rozhodnutia strategické. Ak som čitateľa presvedčil, že aj pri športovom
lietaní sa využíva stratégia, o potrebe taktiky (počas letu) ho už presviedčať
netreba. STRATÉGIA Stručne povedané, meteorologické hľadisko stratégie
letov s klzákmi je, zvoliť si pre daný zámer také meteorologické podmienky,
aby sa cieľ dal dosiahnuť. Stratégiou je aj zvoliť si úlohu primeranú
očakávaným meteorologickým podmienkam. Tieto rozhodnutia robíme teda pred
letom na základe meteorologických informácií a predpovedí. Problémom je,
ako tieto meteorologické informácie získať. Ideálne by bolo, keby meteorologické
služby poskytovali špeciálne predpovede pre takéto účely tak, ako je to
napríklad vo Švajčiarsku alebo Rakúsku. Keďže u nás zatiaľ takáto možnosť
nie je, pilot sa musí rozhodovať sám na základe informácií, ktoré získa
z verejných médií alebo po telefonickej konzultácii s meteorológom. Všeobecné
predpovede počasia, ktoré sa dajú získať z rozhlasu alebo novín, môžu
pilota uspokojiť len v prípade vyložene nepriaznivého - neletového počasia.
Aj keby malo byť podľa takejto predpovede “pekné” počasie, nedozvieme
sa, či sa budú tvoriť kopovité oblaky, či a aké budú stúpavé prúdy a pod.
Údaje o prúdení v prízemnej vrstve, ktoré je rozhodujúce pre štarty na
svahoch, môžu byť vo všeobecnej predpovedi len veľmi “hrubé”. Ako vieme,
v prízemnej vrstve je vietor veľmi premenlivý. Na západe môže byť iné
rozloženie tlaku vzduchu, ako na východe, našej, v tomto smere pretiahnutej
krajiny. Tieto podmienky (barický gradient) sa môžu niekedy dosť rýchlo
meniť v priebehu dňa. Menia sa prirodzeným denným chodom a vietor je tiež
výrazne ovplyvňovaný orografiou. Vo všeobecnej predpovedi nie je možné,
aby sa všetky takéto odchýlky a zmeny uvádzali. Pokiaľ ide o televízne
relácie, tie by mohli, vzhľadom na to, že je to audiovizuálne médium,
priniesť viac informácií (odborný výklad demonštrovaný na meteorologických
mapách a družicových snímkach), z ktorých by si pilot mohol urobiť podstatne
lepšiu predstavu o očakávaných poveternostných podmien- kach. Žiaľ, úroveň
týchto relácií klesla, a to z dvoch dôvodov. Po prvé, pracovníci v televízii
už dávnejšie odmietali prezentáciu predpovedí na meteorologických mapách,
čo odôvodňovali tým, že bežný divák tomu nerozumie, a teda, že z toho
nič nemá. Druhý dôvod je ten, že relácie zväčša už neprezentujú, ba v
niektorých prípadoch ani nepripravujú meteorológovia, resp. nie takí,
ktorí majú v predpovednej službe prax. Myslím si, že nemusím byť konkrétny,
pozornejší divák na to už prišiel aj sám. Noviny majú oproti elektronickým
médiám nevýhodu v tom, že texty musia byť doručené do redakcie deň pred
ich vyjdením. Napriek tejto nevýhode sú v súčasnosti noviny (denník SME)
jediným médiom, ktorý prináša (predpovednú) meteorologickú mapu s tlakovým
poľom znázorneným pomocou izobár. Pilot, ktorý má primerané meteorologické
vedomosti, by si mal na základe bežnej predpovede a mapy vedieť urobiť
výrazne lepšiu predstavu o očakávanom počasí, ako len zo samotnej predpovede
alebo aj televíznej relácie. Druhá možnosť ako získať informácie o očakávaných
podmienkach pre lety s klzákmi je konzultácia s meteorológom. Pokiaľ ide
len o predpoveď vetra na svahoch, môžu byť vo väčšine prípadov jeho informácie
uspokojivé, ale treba vedieť, že meteorológ sa opiera o skúsenosti, aký
vietor býva, môže byť, za danej situácie na jednotlivých meteorologických
staniciach. On vie, že na návetrí svahov býva prúdenie silnejšie, že môže
byť ešte zosilnené alebo naopak tlmené denným chodom a pod., ale konkrétne
skúsenosti (s konkrétnymi lokalitami) zväčša nemá, takže jeho výpoveď
si musí pilot modifikovať na základe vlastných skúseností. Pokiaľ ide
o predpoveď konvekcie, tu je zasa iný problém. Takáto špeciálna predpoveď
si vyžaduje aj špeciálne rozbory a znalosti tejto (plachtárskej) problematiky.
Aj keď sa obrátite na pracovníka leteckej meteorologickej služby, tí majú
k tejto problematike bližšie, ako vo všeobecnej prognóze, predsa sa nemôžete
sa spoliehať, že dostanete tú najlepšiu možnú predpoveď. Skôr to bude
kvalifikovaný odhad. Som si vedomý, že som čitateľovi nevlial v tomto
smere veľa optimizmu, skutočnosť je žiaľ taká, že pri bežnom športovom
lietaní nemá u nás pilot dostatok meteorologických podkladov pre optimálne
strategické rozhodovania. Najlepšie výsledky dosiahnete asi tak, že predbežné
rozhodnutie pre let na nasledujúci deň si urobíte podľa večerných televíznych
relácií. Ráno si dotvoríte obraz o charaktere očakávaného počasia a najmä
prízemného vetra pomocou mapy uverejňovanej v denníku SME. Súčasne si
vypočujete predpoveď počasia v niektorom rozhlase, aby ste si overili,
či sa nejako podstatnejšie nezmenil vývoj počasia alebo názor meteorológov
na tento vývoj. Tu si však treba dávať pozor, lebo aj keď sa predpoveď
už zmenila, v rozhlase môžu ešte čítať starú. preto by som uprednostnil
relácie s priamym vstupom meteorológa. Nakoniec si môžete svoje rozhodnutie
prekonzultovať s meteorológom. Pokiaľ by vám išlo o presnú predpoveď prízemného
vetra, je vhodné porovnávať si vietor na “vašom” svahu s vetrom na blízkych
meteorologických staniciach. Z tohto dôvodu uverejňujeme na pripojenom
obrázku zoznam všetkých profesionálnych meteorologických staníc, z ktorých
sú prirodzene nepretržite k dispozícii aj údaje o smere a rýchlosti vetra.
TAKTIKA Taktika je vlastne optimalizácia letu za daných meteorologických
podmienok. Pri týchto rozhodovaniach je už pilot odkázaný sám na seba,
môže uplatniť len svoje teoretické vedomosti z meteorológie a skúsenosti
s ich praktickou aplikáciou pri lietaní. Ide o množstvo rozhodovaní: kde
je najväčšia pravdepodobnosť nájsť stúpavý prúd, odhadnúť jeho sklon a
šírku pod kumulom a podľa toho upravovať krúženie, rozhodnúť sa do akej
výšky si môžem dovoliť pri preskoku klesať a do akej výšky sa oplatí pri
krúžení stúpať, či a ako možno pre priamy let využiť horský hrebeň atď.
Keby sme chceli odpovedať a radiť na všetky takéto otázky, museli by sme
prebrať celú plachtársku meteorológiu, takže to až nabudúce a po častiach.
|