Ponad Šarišské hrady

Milan Grega

Som rád, že môžem pilotov a priaznivcov ultraľahkých lietadiel, aj keď po roku, poinforomovať o tom, ako sme si zalietali minulý august. Český „Pilot“ môj článok, neuverejnil, no „Adrenalin“ toleroval aj ročný odstup. Moje rozprávanie je vlastne pozvánkou na podobné podujatie, ktoré sa koná práve v tomto období.

Sabinov, Prešov, údolie Torysy - to je srdce Šariša, priam stvorené na uloženie letiska Ražňany. Tam bol pred rokom Šarišský zlet ultraľahkých lietadiel. Už druhý, lebo organizátorom - Delta klubu Prešov, Aeroklubu Sabinov, Prešovskému Večerníku a LAA SR sa predchádzajúci ročník mimoriadne pozdával. Boli síce obavy, ako to dopadne, lebo leto bolo, ako si dobre pamätáme, upršané, no naše štyri dni vyšli, ba po stránke meteorologickej to bola priam „bomba“. Keď prirátam pomoc sponzorov, všetko hovorilo v prospech toho, že sa účastníci zletu budú môcť u nás, na východe Slovenska, cítiť dobre. Vyčlenený letový priestor RASLAVICE (G793) - STARÁ ĽUBOVŇA (A521) - KAMENICA (A542) - SPIŠSKÉ PODHRADIE (A560) - DIENOV (Q192) - KAPUŠANY (G754) - RASLAVICE (G793) sľuboval aj príjemné zážitky z krásnej prírody väčšinou šarišského regiónu.

V „STANOVIM VALAĽU“

Prvý prišiel pilot Jozef KRUŽIČ, so svojím vlastnoručne vyrobeným STRATONOM D 7. Ďalší okrem svojich okrídlených tátošov mali aj iný sprievod. Priviedli manželky, deti, priateľov. Už dopoludnia začala pomaly vyrastať stanová dedina (po vihodňarski „stanovi valaľ“). Spolu sme narátali 31 pilotov a asi 80 priateľov lietania pre radosť. Keď som spomenul zlet ultraľahkých lietadiel, nie je to tak celkom pravda, pretože v skutočnosti šlo o zlet športových lietajúcich zariadení všetkých druhov od aerodynamicky riadených (ktorých bolo 8), cez motorové závesné klzáky (10), závesné klzáky (5), padákové klzáky (15). Posledne dve kategórie používali k štartu navijak NZK 03, s ktorým prišli Marián CSONKA, Stano SVETLÍK, Milan ŠTORCEL a Ing. Severin TOMA z Prievidze. V piatok bol jasný deň, popoludní bolo max 3/8 oblačnosti a fúkal severovýchodný vietor do 8 m/s. Piloti si zalietali len tak tréningovo, nacvičovali presnosť pristátia a niektorí sa vydali aj na obhliadku krásnej prírody Čergovského a Levočského pohoria zo vzduchu. Večer som všetkých pozval na k táboráku a pri dobrom čapovanom pive značky Šariš to bolo príjemné posedenie.

KTO VIE, TOMU VEK NEPREKÁŽA

Sobota už od rána sľubovala výborne podmienky na lietanie. A tak nečudo, že už od skorého rána bzučali motory lietajúcich strojov a piloti sa vydávali na navigačné trate. Krátko po sebe po ôsmej ráno štartujú so svojimi MZK páni MORAVA, POLÁK a ŠIŠKA na navigačný let smer Kamenický hrad - Stará Ľubovňa a späť. Inžinier ŠVRČEK si vyberá trať smerom na Spišský hrad na ULL JUNIOR VD-1. Otec a syn CIBÁKOVCI na SLUKÁCH LK-2M a Jozef ČECH na JUNIOR VD-1 v obedňajších hodinách odlietajú na oblet Šarišského hradu a Kapušanského hradu. CONDOR TL 132 Františka LACIKU je azda najviac vyťažený eroplán v daný deň. Pri lepšom nahliadnutí do prezenčnej listiny účastníkov zletu, na kolonku rodného čísla a hlavne prvého dvojčísla pánov STEHLÍKA, LACIKU a ZAUŠKU musím prejaviť obdiv nad ich elánom, schopnosťami a poďakovať za ochotu pomôcť organizátorom zletu. Svoje výhody v termickom prúdení plne uplatnili STRATONY D-8 a to žilinský pánov ŠAMAJA a ČESNEKA a popradský Juraja KOČANA. Dokázali takmer bez kvapky benzínu krúžiť skoro 3 hodiny. Nezaháľal ani naviják NZK 03, ktorý bol plne vyťažený pilotmi paraglidingu a závesných klzákov. Tohto roku sa už pre štart ZK používal štartovací vozík. Na tento deň bude určite v dobrom spomínať Marián CSONKA, ktorý na svojom ZK QUASAR 14 po navijákovom štarte takmer 2 hodiny krúžil v termickom prúdení a určite sa mu naskytol prekrásny pohľad na mestá Prešov a Sabinov.

VÝKONY NAD OČAKÁVANIE

Naplno sa rozbehla aj súťaž v presnosti pristátia, pri čom boli hodnotené aj pristátia pri návrate z navigačného letu. Aj keď musím priznať, že súťaženie počas zletu nebolo hlavným cieľom, napriek tomu bolo zaujímavé sledovať pilotov pri presnosti pristátia, ktorí preukazovali svoje schopnosti a veľa pilotov dokázalo v jednotlivých letoch pristáť na nulu. Letecký park techniky rozšíril v sobotu aj FOX JUDr. ŠUŠORA a dvojmiestny MZK p. HENZELYHO z Košíc. Dobrým tréningom bola sobota aj pre riadiaceho lietania Ing. Jána SLUVKU. Bolo totiž zaujímavé pozerať sa na vežu riadiaceho lietania, kde pokojne, s rozvahou riadil nebývalo čulú leteckú prevádzku. A tak sme vo večerných hodinách po celkom dobrom guláši vyhodnotili súťaž.

Presnosť pristátia:
1. Rastislav CIBÁK 0 trestných bodov typ SLUKA LK-2M
2. Ing.Milan CIBÁK 50 trestných bodov typ SLUKA LK-2M
3. Ing.Daniel ŠVRČEK 50 trestných bodov typ JUNIOR VD-1

Víťazov potešili darčeky od sponzorov (KORBA Giraltovce, Prešovský Večerník a Mestský úrad Prešov).

Predchádzajúci článok
Nasledujúci článok