Oleg Bondarčuk

Má 35 rokov. Lieta od roku 1984. Tichý samotár, ktorý neplýtva slovami. Vicemajster sveta v roku 1998 v Austrálii. Zamestnanec kyjevského AEROSu - výrobcu špičkových závesných klzákov Stealth KPL. Jeho manželka a deväťročný syn žijú v Jampole. Život v Kyjeve je príliš nákladný na to, aby tam rodina žila s ním. Pri Jampole sú veľmi dobré podmienky na lietanie, ale ťažko sa tam hľadá práca, preto je radšej v Kyjeve.

Svojho času si pracoval u Gerarda Thevenota v La Mouette.

Bol som tam tri roky. Zalietaval som ich nové modely a pomáhal som pri výrobe, kde bolo treba.

Niektoré zo svojich poznatkov si zrejme priniesol do Aerosu. Spolupracuješ s Alexandrom Voroninom na konštrukcii klzákov?

Nie. Alexander Voronin je šéfom Aerosu a mojou úlohou je lietať na súťažiach. Občas pracujem na vylepšeniach detailov na krídle.

Vďaka tvojim pretekárskym úspechom Aeros veľmi úspešne predáva svoje krídla v Amerike a v Japonsku. Ako sa na to pozerá Gerard?

S Gerardom máme veľmi priateľské vzťahy. Bolo však pre mňa veľmi ťažké žiť tak ďaleko od rodiny, tak som sa vrátil domov. Gerard mi viackrát ponúkal možnosť presťahovať sa do Francúzska aj s rodinou, ale ešte som sa nerozhodol. Čas ukáže.

Ako si vlastne začal spolupracovať s Gerardom?

Stretávali sme sa na súťažiach a raz mi ponúkol, či nechcem lietať na jeho krídle.

Je veľký rozdiel žiť vo Francúzsku a na Ukrajine? Je. Život na Ukrajine je mizerný. Priveľa problémov, ktoré neznášam a unavuje ma to. Sú tie problémy kompenzované aspoň dobrým lietaním? Vraj dobré podmienky sú na Urale. Na Urale som nebol, ale na hraniciach Gruzínska a Azerbajdžanu sú dobré podmienky, Alma-Ata je veľmi dobrá a dobré oblasti sú aj u nás. V Jampole mávame národné majstrovstvá. Jedna dobrá oblasť je aj pri Kyjeve.

Sú na Ukrajine aj iní dobrí piloti, ktorí by mali predpoklady stať sa majstrami sveta?

Máme veľa dobrých pilotov, ktorí ale nemajú dosť skúseností, lebo nemajú možnosť viac lietať. Ja som mal šťastie, že som stretol Gerarda a mohol som lietať prakticky každý deň.

Mal si už pri lietaní nejaký úraz?

Pred trinástimi rokmi, keď som sa učil svahovať, som prebrzdil krídlo do stallu, padol som do svahu a zlomil som si ruku. Odvtedy som nemal problém.

Máš nejaký cieľ, ktorý keď dosiahneš, prestaneš lietať?

Možno keby som vyhral majstrovstvá sveta, stratila by sa motivácia. Mňa ale pretekanie baví a hlavne, som za to platený.

Matúš Škvarka

Predchádzajúci článok
Nasledujúci článok