Preteky
a paragliding Miloš Václav "Je nezmyselné od asociácií a výrobcov strkať toľko peňazí do pretekov, ako sú World Cup alebo Majstrovstvá sveta. Tiež vyvíjať pretekárske padáky, ktoré dokáže ovládať len celkom málo pilotov na svete - a potom presviedčať zákazníkov, že TOTO je ten NAJLEPŠÍ spôsob lietania! Je až neskutočné, že pri takýchto pretekoch sú nehody na DENNOM poriadku, pretože piloti nie sú schopní zvládnuť kombináciu náročného padáka, počasia a súťažnej úlohy!" Takto rúhavo hovorí Anatoly Cohn, majiteľ štvrtej najväčšej paraglidingovej školy firmy APCO z Izraela a ja s ním musím trochu súhlasiť. Rútime sa akosi stále "dopredu" a paraglidingový boom vo svete i na Slovensku vyhasína a nových pilotov je len o málo viac ako tých, ktorí s týmto športom práve skončili - vybáli sa, padák im poklapal sprava - zľava, možno ich aj treskol o zem a oni si povedali, že poznajú aj lepšiu zábavu, ako sa nervovať sto metrov nad kopcom a potom sa na zemi opiť od úľavy, že to opäť prežili v zdraví. Niektorí sa, žiaľbohu, už ani neopijú. Sú mŕtvi… Preteky sú vždy o trochu nebezpečnejšie ako normálne lietanie, lebo piloti tam lietajú na plný plyn a vedome viac riskujú. S tým nič nenarobíme. Preteky sú potrebné, sú pozitívne, sú hnacím motorom vývoja, podľa nich sa porovnávajú schopnosti pilotov, výkony ich strojov, tvoria imidž paraglidingovým firmám. Sú večné. Netreba ich zrušiť, nazdávam sa, že ich možno TROŠIČKU zmeniť ku PROSPECHU CELÉHO športu. Zmena je jednoduchá - nastane len papierovou úpravou, vytvorením tried podľa certifikácie DHV (resp. SHV):
Hoci koeficienty sú určené viac-menej z brucha a treba ich ešte poriadne prešpekulovať, zámer je celkom jednoduchý - papierovo zvýhodniť pilotov lietajúcich na sériových otestovaných padákoch (tým viac, čím bezpečnejší padák pilotujú) a vytlačiť na okraj záujmu neotestované padáky, prototypy a padáky náročné na pilotáž (DHV 3, 2-3). Na pretekoch sa vypracuje výsledková listina ako doteraz a potom sa body prepočítajú podľa koeficientov. Vznikne nové "koeficientové" poradie pilotov a pilot s obyčajným LIMITOM alebo PONYM môže zrazu preskočiť pilota so superštíhlym, extrarýchlym a "ostrým" prototapom na tenkých šnúrkach. Ohohó, silná káva? Nechceli by ste to, piloti? A čo výrobcovia? Veď lepšiu reklamu pre firmu a konkrétny výrobok si ani neviem predstaviť - hneď zajtra si KAŽDÝ, aj nevylietaný pilot môže objednať absolútne identický víťazný padák a v pohode s ním poletovať! Takto aj špičkovým pilotom bude výhodnejšie lietať domáce "koeficientové" s otestovanými "áčkovými" padákmi, lebo na nich môžu ľahšie (a bezpečnejšie) vyhrať! Obyčajný slovenský pilot Jano Haluška po rôčiku - dvoch zrazu zistí: "Aha, veď s moderným školským padákom sa dá preletieť v pohode aj 40 km a hentomu expertovi s tým superstrojom ani zlatá krava parohatá nepomohla - pod kopcom sedí, veď už na štarte bol z toho celý vytrasený! Na prelet netreba výkonný padák - treba výkonného pilota!" Dopyt sa obráti na stabilnejšie, kvalitné a PREVERENÉ stroje. Bude menej úrazov. Menej ľudí bude od lietania odchádzať. Bezpečnejšie lietanie privábi väčší počet nových pilotov. Školy rozkvitnú. Výrobcovia sa zbláznia od šťastia. Lanovka na Donovaloch sa nezastaví a na Straník urobia autostrádu s hotelom. Nastane raj nebeský na zemi aj vo vzduchu v treťom miléniu. A hlavne - dá sa s tým začať, hneď a zaraz - nič to nestojí. Vari len trochu inak myslieť… Čo vy na to? |
|