Zopár otázok Petrovi Rečkovi Matúš Škvarka MAC PARA Technology je s 380 padákmi ročne druhým najväčším výrobcom v Čechách po SKY Paragliders (500). Je však najväčším exportérom padákov pod vlastnou značkou (280). Pre porovnanie: Najväčší výrobca na svete APCO vyrobí ročne okolo 2000 padákov. Väčšinu produkcie vyvážate na Západ. Nemci a Rakúšania však uznávajú len DHV test. Ako to vyzerá s vývozom tam? Ak niekto chce predávať v Nemecku, potrebuje tam dobrého distribútora, ad jedna. Ad dva, DHV a celá testovacia procedúra je trošku mafia, takže než s nimi bojovať a strácať nervy rok, aby nám prešiel test padáka a strkať do nich peniaze, to si radšej urobím test u SHV alebo u Afnoru v Annecy za ďaleko nižšie náklady. Ešte ani jeden padák z východu neprešiel u DHV na prvýkrát. Skúšali ste už testovať u DHV nejaký svoj model? Zatiaľ nie, ale príklady českých výrobcov, ktorí tam niečo testovali, nech to bol Lubin alebo Junkers, svedčia o tom, že u DHV nie je niečo v poriadku. Už aj samotná problematika okolo kategórie DHV 2 svedčí o tom, že je to pod palcom skupiny niekoľkých ľudí, ktorí určujú pravidlá. Nedávno vyšiel vo Fly and Glide, čo je nemecký časopis, článok od jedného Rakúšana, ktorý upozorňuje na to, že pre neho má ďaleko väčšiu cenu padák s testom SHV Standard než s DHV 2, nakoľko pravidlá, ktoré si u DHV určili, boli také, že padáky sa po polovičnom zaklapnutí zavrtávali do zeme. Dnes ich menia a robia okolo toho veľkú publicitu. Pokiaľ my budeme robiť DHV testy, čo máme v pláne, tak ich určite nebudeme robiť u Nemcov, ale asi vo Švajčiarsku u SHV, ktorí dnes majú možnosť testovať podľa procedúr DHV. Na súťaži kĺzavosti na Stubai Cupe si sa neumiestnil, lebo si neletel dvakrát, ako bolo predpísané. Pocítil si účinok tejto nereklamy na odbyte? Táto súťaž je robená pre miestnych a bohužiaľ tento rok horko zaplakali, lebo sa im to veľmi nepodarilo. Ja som to letel na skúšku bez vária, bez všetkého a pokiaľ človek k tomu chcel pristúpiť profesionálne, musel to letieť s GPS a byť na to pripravený. Napríklad Advance a Nova sa vôbec nezúčastňujú súťaží kĺzavosti, pretože to nie je predajný argument. Padák, ktorý postavím špeciálne na kĺzavosť, bude možno nepoužiteľný na pretekoch. Kritériá súťažných padákov sú niekde inde. Padáky od rôznych výrobcov sa výkonnostne vo svojich kategóriách veľmi nelíšia. Ak však má padák o desatinku horší výkon, ale cítim sa na ňom o 20 percent lepšie, tak na ňom budem o 20 percent lepšie lietať. To je podľa mňa dôležité. My sme žiadnu ujmu nepocítili. Naopak, máme veľa práce vďaka úspešným modelom Grant a najnovšie Trend. V poslednom čase u nás pribúda padákov importovaných zvonka. V čom vidíš výhody a nevýhody zahraničných padákov? Výhoda dovezeného padáka je asi jediná. Mám imidž medzi kamarátmi. To je všetko. Nie je ešte rozdiel v kvalite a profiloch? Predsa len západné firmy majú viac peňazí na vývoj a testy a vraj Nova každý týždeň testuje dva nové prototypy. To je nezmysel. Neverím, že by Nova každý týždeň mala dva prototypy, to by každý ich padák musel vyzerať inak. Myslím si, že u nás v Českej republike sa kvalita natoľko zlepšila, že sme úplne porovnateľní so svetom. Dokonca kdekoľvek si ľudia pozrú naše padáky, vždy povedia: “Á, kvalita, lepší než Edel, lepší než tamtá firma…”. Takže čo sa týka kvality, sme na tom veľmi dobre. A nevýhody, ak si kúpim zahraničný padák, sú finančné a časové. Keď sa mi s padákom niečo stane a potrebujem ho dať skontrolovať, musím ho do zahraničia naspäť odviezť. Nemôžem si ho dať opraviť u nejakej českej firmy? U nás nie. Pokiaľ si niekto prinesie akýkoľvek cudzí padák, či už český alebo zahraničný, my mu ho samozrejme nebudeme kontrolovať a opravovať, lebo na to nie sme vybavení. Nemáme rozpisy dĺžok šnúr, sú tam použité iné švy, iné nite, to sa nedá. Poškodenia menšieho rozsahu si niekto môže opraviť sám, niekto odborne a iný neodborne, ale inak poslať balík výrobcovi, kým nie sme v Európskej únii, je problém. Kým výrobca predáva v tejto krajine 30 padákov ročne, neoplatí sa mu tu zakladať servis. Máte nejaké skúsenosti s materiálom druhej kvality, ktorý sa vlani u padákov niektorých firiem objavil? Samozrejme sa dá nakúpiť materiál druhej kvality alebo zapracovať český materiál do vrchlíka. My to nerobíme. Nemôžeme si dovoliť vyprodukovať padák, ktorý nám odíde do zahraničia a o mesiac nám ho vrátia kvôli zlému materiálu. To je taká negatívna reklama, že to môže zastaviť celý predaj. A keďže máme padáky na náš a zahraničný trh identické a meníme len názov a tabuľku na padáku, kvalita musí byť stopercentná. Ak sú padáky pre zahraničný a domáci trh identické, musíte na tých domácich relatívne strácať. Stíhate popri zahraničných obednávkach uspokojovať včas aj domáce? Nemuseli ste niekedy už skoro hotovú domácu zákazku odložiť nabok kvôli inej zahraničnej? V žiadnom prípade. Pokiaľ je padák rozošitý, tak sa vačšinou dokončuje naraz. Ak sa náhodou vyskytne zákazka, ktorá musí byť urobená prednostne, zdržanie je asi dva až tri dni a väčšinou sa to vôjde do termínu troch týždňov u padákov na objednávku, teda špeciálne farby, dizajn, veľkosť. Aj so zalietaním. Najhoršie je, keď sa dokončuje zákazka, termíny horia a nie je počasie na vyskúšanie padákov, lebo nevyskúšané padáky z firmy nepúšťame. A čo záložné padáky? Záložáky sú pre nás doplnková výroba. Vyrobíme ich ročne okolo 200. Väčšinou sa im venujeme v medzisezóne na jeseň, aby sme ich mali našité do zásoby. Hlavné úsilie venujem padákovým klzákom. Keď navrhuješ nové konštrukcie, inšpiruješ sa už existujúcimi modelmi? Nepoznám na svete konštruktéra, ktorý by sa neinšpiroval inde, otázka je, do akej miery. Ak niekto kopíruje, tak kopíruje. Čo sa týka napríklad diagonálnych rebier, inšpirácia je svojím spôsobom vyčerpaná a teraz sa už pôjde asi len do nejakých extra zložitostí. Ja aj iní konštruktéri sa inšpirujeme tým, čo vidíme okolo seba. Kam podľa teba ešte môžu pretekárske padáky ísť do výkonu? Kde sa to zastaví? Zastaví sa to tam, kde bude odvaha niečo tvrdiť. Ak je odvaha prehlásiť, že padák letí 70 km/h, tak na budúci rok bude odvaha povedať, že letí 80, aj keď to nebude pravda. Určite sa výkony ešte zlepšia, ale ako hovorím, ak padáku stúpne výkon o desatinu a stratím pod ním ten pocit, to je zlé. |
|